top of page

איך כותבים מכתב המלצה ללימודים בחו"ל?


לרוב, אנחנו כישראלים שמגישים ללימודים בחו"ל נוטים להתרכז בחיבורים האישיים, במילוי טפסי האפליקיישן ובבירוקרטיה מסביב להגשות. מכתבי ההמלצה, והפנייה לממליצים, נדחית לרגע האחרון, וגם אז, אנחנו לא בדיוק יודעים מה הם כתבו והאם זה מספיק טוב. אז הפעם, טיפים להכנת מכתבי ההמלצה!


1. בחירת הממליצים: המתכון המנצח הוא לבחור ממליץ שמצד אחד נמצא בדרג גבוה במקום העבודה או באקדמיה, ומהצד השני מכיר אתכם בצורה טובה וכמה שיותר אינטימית. המלצה אקדמית לתואר ראשון יכולה להיות מהמנהל, מחנך, רכז שכבה וכד' המלצה אקדמית לתארים מתקדמים יכולה להיות ראש החוג, מרצה שליווה אתכם, דיקן ועוד המלצה מקצועית תהיה כזאת ממנהל ישיר שלכם או ממישהו שהיה אחראי עליכם תקופה משמעותית וידע להקיש ערכים והתנהגויות שיעזרו לועדת הקבלה להכיר אתכם מזווית מקצועית.


2. מתי ואיך פונים לממליץ? את הפנייה לממליץ אנו ממליצים לעשות כמה שיותר זמן מראש-מכתב המלצה הוא נדבך חשוב שיסייע לכם להתקבל ללימודים שחלמתם עליהם, ולכן לא כדאי לחכות עם זה. בפנייה כדאי שתציינו שבחרתם את אותו ממליץ מההיכרות האישית שלכם ושאתם רוצים שיהיה לו חלק בתהליך הקבלה שלכם מתוך הערכה אליו. מניסיון של שנים, אנחנו רואים כי אנשים *כן* רוצים לעזור, ולכן העצמה של המעמד ובקשת עזרה בדרך כלל תוביל לתגובה חיובית.


3. מה עושים אם אני לא מצליח למצוא ממליץ? לצורך הדוגמא נדבר על מכתב המלצה אקדמי-אם אין לכם מישהו שאתם מכירים בצורה אינטימית (לדוגמא אם סיימתם את הלימודים לפני לא מעט זמן והמרצה שלכם כבר לא באוניברסיטה, או אם לא הייתם תלמידים בולטים יותר מדי), לא לדאוג... אנחנו ממליץ לפנות בכל זאת למרצה שמלמד את הקורס שלכם היום/למזכירות החוג/לראש החוג או אפילו לדיקאן ולגרום להבין להבין שהם יכולים לעזור לכם להגיע ללימודים גבוהים. בפנייה אליהם אפשר להדגיש כמה שהתקופה באוניברסיטה הייתה משמעותית עבורכם והיא זו שעיצבה את הדרך וגרמה לכם להבין שאתם מעוניינים להמשיך לתואר נוסף. או להסביר את המצב כמו שהוא ולבקש פגישה כדי לעבור על גליון הציונים שלכם כדי שיכירו אתכם מחדש, ולבקש מכתב המלצה מאותו גורם.


4. יש לי מכתב המלצה כתוב, מה עכשיו? בחלק גדול מהמקרים המלצה בעברית בישראל שונה בתכלית מהמלצה באנגלית, ולכן כדאי לבקש את המכתב מהממליץ, לעבור עליו ולבקש תיקונים או תוספות במידת הצורך. המלצה ל-MBA תצטרך להדגיש יכולות מנהיגות, לעומת המלצה לתואר שני בהנדסת חשמל, שתחפש פן פרקטי וטכני יותר. הממליצים לא ידעו מה לכתוב אם לא תכווינו אותם, ולכן לא להשאיר את ההמלצה ליד הגורל בכך שהממליץ יישלח אותה ישירות לאוניברסיטה. נכון, זה לפעמים לא נעים לבקש... אבל שווה את זה. ודבר אחרון-ככל שמכתב ההמלצה ספציפי יותר למוסד שאליו אתם מגישים, הסיכויים שלו להרשים גבוהים יותר! (יותר עבודה לממליץ, סיכוי קבלה גבוה יותר לכם...)



אז כדי לסכם, - תפנו מספיק זמן מראש לממליצים - תחפשו ממליצים שמצד אחד מכירים אתכם אישית, ומצד שני נושאים תפקידים בכירים - אנשים רוצים לעזור, אז תאזרו אומץ ותבקשו! - אם לא מצאתם ממליץ, תחזרו למקום העבודה/מוסד אקדמי, צרו קשר ותבקשו המלצה בכל זאת - לבקש את מכתב ההמלצה מראש בצורה יפה ולהמליץ על שינויים/תוספות בהתאם לתכנית שאתם מגישים אליה - לוודא שמכתב ההמלצה נכתב ספציפית למוסד שאתם מגישים אליו



המון בהצלחה!

צוות נוגה


254 צפיות0 תגובות
bottom of page